Jak vznikal Wooden Photoblocks

Petra Jelínková je talentovaná fotografka, která se zaměřuje na umělecké fotografie novorozenců, dětí i rodin. Fotí ale i beauty a fashion fotografie, prezentační business fotky. Velkou vášní jsou pro Petru produktové fotky, proto i většina fotek na webu je viděna právě její optikou.

V posledních třech letech se zaměřila na jedinečné pojetí fyzické podoby fotografie, a to Wooden Photoblock, kdy fotografie přenáší na dřevěné desky. Fotografie díky tomuto zpracování získává originální formu a přesahuje hranice samotného vizuálního umění a stává se tak i uměním hmatatelným. Tuto speciální metodu zpracování Petra poskytuje i svým kolegům fotografům, zaměřujícím se na svatby, nebo novorozenecké focení, ti je pak dále mohou nabídnout svým klientům.

Díky lásce ke dřevu a smyslem pro dekorace se postupně začal rozvíjet i další koncept podnikání a Petra má dnes ve své nabídce pro klienty i originální rámy fotografií, zrcadel či tabulí. Taktéž se věnuje výrobě jednoduchých dřevěných ozdob tématicky laděných do vánoční, velikonoční nebo dětské tématiky. Každý kus dřeva, se kterým pracuje, získává svůj charakteristický ráz přirozeným vlivem času, a proto se jedná o originál s nezaměnitelným povrchem.

Požádala jsem Petru, aby zodpověděla pár otázek, které o ní řeknou víc.

K: Petro, jak jste se dostala k fotografování?

P: Úplné začátky byly už v dětství, kdy můj otec fotil na starý foťák s negativem a fotografie vyvolával v komoře. Celý tento proces mě už tehdy fascinoval. Svou první zrcadlovku jsem si pořídila ale až s narozením svého prvního syna, kdy jsem chtěla zachytit všechny ty vzácne a neopakovatelné momenty. A v neposlední řadě mě zasvětila do fotografování moje velká kamarádka a zároveň i učitelka, můj vzor, Mgr. art Zuzana Kapisinská. Zuzana je absolventkou vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě a přes deset let již pracuje jako nezávislá umělkyně. Spolu tvoříme dvojici JK2photography, kde já pracuji jako fotografka 
a Zuzka následně fotky upravuje. Díky jejímu uměleckému cítění tak našim fotografiím dává nádech uměleckých kreseb. Spojení našich dovedností a schopností je tak tajemstvím naší dobře fungující spolupráce.

K: Jaké byly vaše první fotografie? Na co jste se zaměřovala?

P: Od začátku to byla rodinná fotografie, protože právě tam jsme cítily velké mezery. Chtěly jsme, aby každá rodina mohla mít ty své umělecké fotografie, které by zdobily jejich domovy. Naše fotografie jsou do detailu zpracované. Někdo má rád fotky přirozenější, někdo zase chce více umělecké. Proto mají naši zákazníci možnost vstupovat do samotného procesu zpracování tak, aby byl naprosto spokojený. Troufám si tvrdit, že máme 100% spokojených zákazníků, kteří se k nám opakovaně vracejí a toho si velmi vážíme.

Vyzkoušela jsem si i svatební fotografie, ale po čase jsem zjistila, že člověk se nemůže věnovat všemu. A vzhledem k tomu, že svatební focení je hodně specifické a časově náročné, nebylo možné ho kombinovat společně s našim ostatním focením.

Našim dalším oblíbeným tématem je těhotenská fotografie, kterou dokážeme zachytit velmi jemně a citlivě, rády si hrajeme se světlem. Právě vnímání světla, tmy, kontury a barev ve spojení s emocemi u focení vzniká fotografie, která má duši. Umělecká fotografie je mnohem více než prostým zachycením skutečnosti. Je obrazem zachycujícím kouzlo okamžiku navždy.

K: Co vás nejvíc fascinuje na fotografování?

P: Jak jsem popsala před chvílí, moc ráda si pohrávám se světlem, tmou a kontrastem, které dokáží dokreslovat jedinečnost okamžiku.

K: Proč jste se rozhodla rozšířit své podnikání?

P: Spousta našich klientů vznášelo dotazy na jedinečné rámy ke svým fotografiím, protože originální fotografie přeci potřebuje originální rám, žádná pásová výroba. A protože mám ráda dřevo a staré věci, které mají duši, napadlo mě vymyslet kolekci rámů ze starého dřeva. Hledala jsem vhodný materiál, oslovila pár firem a ideální pro tyto rámy mi přišlo dřevo ze starých seníků a stodol. Tak vznikla první kolekce rámů z tohoto dřeva, která má svůj nezaměnitelný charakter právě díky času. Stejně jako naše fotky, čím jsou starší, tím mají větší hodnotu. A další inovativní řešení přenosu fotek na dřevo bylo právě pomocí kašírování na dřevěnou desku. Inspirovala jsem se v zahraničí a tvrdě pracovala na vzniku těchto fotobloků.

K: Mapovala jste si při rozhodování, jestli začít podnikat, konkurenci? Jaká je v tomto oboru? A odradila vás, případně navnadila?

P: Určitě jsem sbírala spíše pozitiva a inspiraci. Ještě před třemi lety jsem byla první, kdo v České republice tento způsob přenosu fotky dělal. Protože jsem věřila v kvalitní zpracování a dobrý nápad, nenechala jsem se odradit v podstatě ničím.

K: V současné době spolupracujete převážně s lokálními výrobci, dodavateli. Chtěla byste udržet tento koncept? Nebo plánujete nějaké změny?

P: Kromě jednoho dodavatele, který je z Rakouska, spolupracuji s místními mistry a dodavateli. Na rakouském dodavateli se mi líbí jejich stoletá tradice a ekologické myšlení, kdy dbají na lesní hospodářství (pozn.: firma je držitelem certifikátu PEFC), používají pouze dřevo z trvale udržitelného hospodářství, garantují jistoty zdravého a nezávadného zboží. Firma také udržuje při životě řemeslné zpracování, které přechází z generace na generaci a tím zajišťuje vysokou kvalitu.

K: Aby toho nebylo málo, tak kromě výše uvedených výrobků máte v nabídce nově vzniklého eshopu i takzvané „props“. Mohla byste nezasvěceným popsat, o co se jedná?

P: Props je celosvětový název pro fotorekvizity. V dnešní době je trend, kdy si fotograf vytváří svou vlastní scénu a právě díky různým props ji může doladit do posledního detailu.

Nabízíme různé dřevěné mísy, bedýnky nebo například postýlky pro novorozenecké focení, ale nejen dřevěné, také například textilní a jiné. Jako všechno i tato oblast podléhá modním trendům a proto musíme být neustále ve střehu a vyvářet neustále nové props.

K: K výrobě těchto rekvizit jste se rozhodla jako fotografka, která neměla dostatečný výběr? Nebo jste měla jinou motivaci?

P: Ano, pociťovala jsem nedostatek kvalitních rekvizit a vždy jsem obdivovala zahraniční fotografky a jejich možnosti. Právě proto jsem se do toho pustila a nejdříve začala shánět materiály pro sebe a až pak začala nabízet kolegům.

K: Dokázala byste popsat, jaký máte ráda styl v bydlení?

P: Ano, úplně přesně. A ač se nechci opakovat, musím – miluji dřevo, ale zároveň mám ráda minimalismus a myslím, že to právě společně krásně funguje. Domov musí být teplý a útulný. Například i díky fotografiím dotváříme právě to teplo domova a hlavně se v něm musí člověk cítit dobře. Mám ráda míchání stylů a když je interiér vytvářen podle individuálního vkusu člověka samotného. Ráda bych se právě i tomuto odvětví do budoucna více věnovala a na našich stránkách nabídla bytové doplňky.

K: Nosíte u sebe nějaké vytištěné fotky? Jako třeba fotky dětí v peněžence?

P: V dnešní době mobilů je tato tradice už méně častá, ale mně přijde krásná. Doma mám vystaveno velké množství fotek svých blízkých, které mi při pohledu dělají radost.

K: A na závěr bych se ráda zeptala na osobní otázku, pokud dovolíte. Jak se vám, jako ženě, kombinují dvě zásadní role – matky a umělkyně, podnikatelky?

P: Všechno musí mít svůj řád a svoje pravidla. Naštěstí si myslím, že my ženy máme dar zvládat od přírody přirozeně více rolí v jedné osobě.

Ale upřímně je to někdy hodně náročné, spíše na úkor sama sebe, kdy chodím pozdě spát, ráno vstávám k dětem, a pak zvládám ten denní kolotoč. Já ale asi neumím jen sedět a nic nedělat.